Bu bilişsel çarpıtma, bir bilgi parçasını alıp,
izole ederek genel fikirlere ulaşmak için kullanma anlamına gelmektedir. Biri
sizi eleştirdiğinde, “o beni hep eleştiriyor” ve bir sonraki adım olarak “bana
sinir oluyor” diye düşüncenizi o kişinin bütün davranışlarına genellemek bu
tarza güzel bir örnektir. Matematik dersinden kaldığınızda, “ben beş para etmez
bir öğrenciyim.” Diye düşünmek de bu tarza iyi bir örnektir. Şüphesiz ki gerçek
böyle değildir. Matematik dersinde başarısız olsanız bile, bu durum sizin genel
başarı durumunuzu belirleyen tek faktör değildir.
Aşırı
genelleme ile mücadele edebilmek için şunları deneyin:
·
Aşırı
genellemelerinizi yakalamaya çalışın.
·
Kendinize
şunu söyleyin: “Tek bir şey oldu diye, bu benim
(senin/ onun) .... olduğum anlamına gelmez.”
Aşırı genellemeyi daha iyi anlayabilmek için şu
duruma bir göz atalım. Necmi, işine gitmek için arabasına biner. Birkaç dakika
sonra kırmızı ışıkta durur. Kırmızıda duramayan bir başka şöför Necmi’nin arabasına
arkadan vurur. Büyük bir sinirle arabadan inen necmi şöförün kadın olduğunu
görür. Bu olaydan sonra Necmi “Kadın çöförlerin hepsi arabayı berbat kullanır”
genellemesini geliştirir. Kadın sürücü ise bu kazadan sonra bir daha trafiğe
çıkmak istemez. Bu kaza yüzünden araba kullanmayı beceremediği algısını
geliştirir.
Bu durumda hem Necmi hem de Kadın sürücü aşırı
genelleme yapmaktadır. Necmi’ye sorulması gereken soru şöyledir: “Tek bir kadın
şöför kaza yaptı diye, bütün kadın şöförler kötü şöför müdür?” Kadın sürücü ise kendisine “Tek bir
kaza yapmış olmam benim araba kullanmayı beceremediğimi göstermez” demelidir.
Evet bir kaza olmuştur. Kaza tamamen kadın şöförün suçu olsa bile, bu durum
onun sadece arabayı o anda hatalı kullandığını gösterir. Bütün sürüş
deneyimlerine bu başarısızlığı genellemek bir düşünce hatasıdır.
Bir de Aslı Hanım’ın hayatına konuk olalım. Aslı
Hanım başarılı, güzel ve sert mizaçlı bir matematik öğretmenidir. Yıl sonunda
öğrencilerine geri bildirim formları dağıtır. Formda öğgrencilerin öğretmene
çeşitli açılardan 1 ile 10 arasında puan verebileceği alanlar bulunmaktadır.
Ayrıca öğrenciler eklemek istedikleri yorumları da kağıdın alt kısmındaki
boşluğa yazabilmektedirler. Aslı Hanım isimsiz doldurulan bu kağıtları toplar
ve evine gider. Kağıtları bir bir okumaya başlar. Genelde olumlu şeyler yazan
kağıtların üç dört tanesinde Aslı Hanım’ın soruları iyi çözdüğü ama bunu
anlatmada başarısız olduğu yazmaktadır. Aslı Hanım bu yorumlar karşısında çok
üzülür. Kendini başarısız olarak algılamaya ve bütün sınıfın onu acımasızca
eleştirdiğini düşünmeye başlar. Bu durumda Aslı Hanım’a ne sorardınız? Aşırı
genellemeyi yakalamak için, siz olsaydınız kendinize ne söylerdiniz?
Gelecek haftaya kadar sizler de aşırı
genellemelerinizi yakalamaya çalışabilirsiniz.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder